1. Вид та назва регуляторного акта: рішення Чернігівської міської ради від 31.08.2011року «Про затвердження Правил торгівлі на ринках міста Чернігова» (12 сесія 6 скликання).
2. Назва виконавця заходів з відстеження результативності: управління споживчого ринку та підприємництва Чернігівської міської ради.
3. Цілі прийняття акта:
- приведення діючих Правил торгівлі на ринках м. Чернігова у відповідність до чинного законодавства;
- врегулювання порядку організації діяльності та функціонування ринків з продажу продовольчих та непродовольчих товарів;
- визначення основних прав та обов’язків ринків, як суб’єктів господарювання, суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють торгівлю на ринках та продавців;
- забезпечення виділення на ринках міста торгових місць для реалізації сільськогосподарської продукції безпосередньо її виробниками;
- створення на ринках міста належних умов для здійснення торгівлі та обслуговування покупців;
- здійснення ефективного контролю за роботою ринків.
4. Строк виконання заходів з відстеження: з 10.09.2015 по 24.09.2015.
5. Тип відстеження: періодичне відстеження.
6. Методи одержання результатів відстеження: статистичний та аналітичний.
7. Дані та припущення на основі яких відстежувалась результативність даного акта, а також способи одержання даних.
Для відстеження результативності регуляторного акта були визначені такі показники результативності:
- кількість ринків на території міста Чернігова;
- сума надходжень до місцевого бюджету у вигляді сплати податків ринками міста Чернігова, як суб’єктами господарювання, всього, тис. грн.;
- кількість суб’єктів господарювання, які здійснюють підприємницьку діяльність на ринках міста Чернігова;
- сума надходжень до бюджету у вигляді сплати податків суб’єктами господарювання – фізичними особами, які здійснюють підприємницьку діяльність на ринках міста Чернігова, всього, тис. грн.;
- кількість випадків притягнення до адміністративної відповідальності суб’єктів господарювання за порушення ст. 159 КУпАП «Порушення правил торгівлі на ринках» та санітарних норм на ринках;
- застосування штрафних санкцій за порушення вимог с. 159 КУпАП, грн.;
- кількість скарг від споживачів на недотримання суб’єктами господарювання, які здійснюють торгівлю на ринках міста Чернігова, вимог чинного законодавства з питань захисту прав споживачів.
Для визначення кількісного значення статистичних показників результативності використовувалися офіційні дані, отримані від Державної податкової інспекції у м. Чернігові ГУ ДФС У Чернігівській області, ЧМВ УМВС Україні України в Чернігівській області та управління споживчого ринку та підприємництва міської ради.
8. Кількісні та якісні значення показників результативності акта.
Управлінням споживчого ринку та підприємництва проведений аналіз фактичних показників результативності даного регуляторного акта за такі періоди: І півріччя 2013, І півріччя 2014, І півріччя 2015 років. Показники результативності регуляторного акта наведені в таблиці.
Кількісне значення статистичних показників результативності:
Показники результативності
|
І півріччя 2013 |
І півріччя 2014 |
І півріччя 2015 |
1. Кількість ринків на території міста Чернігова |
12 |
12 |
12 |
2. Сума надходжень до місцевого бюджету у вигляді сплати податків ринками міста Чернігова, як суб’єктами господарювання, всього, тис. грн.
|
3003,1 |
3761,2 |
4436,6 |
3. Кількість суб’єктів господарювання, які здійснюють підприємницьку діяльність на ринках міста Чернігова, осіб |
3139 |
2632 |
2314 |
4. Сума надходжень до бюджету у вигляді сплати податків суб’єктами господарювання – фізичними особами, які здійснюють підприємницьку діяльність на ринках міста Чернігова, всього, тис. грн.
|
1205,0 |
1923,5 |
1691,1 |
5. Кількість випадків притягнення до адміністративної відповідальності суб’єктів господарювання за порушення ст.159 КУпАП «Порушення правил торгівлі на ринках» на ринках |
23 |
37 |
25 |
6. Застосування штрафних санкцій за порушення вимог с. 159 КУпАП, грн. |
969,0 |
1462,0 |
425,0 |
7. Кількість скарг від споживачів на недотримання суб’єктами господарювання, які здійснюють торгівлю на ринках міста Чернігова, вимог чинного законодавства з питань захисту прав споживачів |
- |
1 |
- |
Результати аналізу показників свідчать про позитивну динаміку надходжень до місцевого бюджету у вигляді сплати податків ринками міста, як суб’єктами господарювання і суб’єктами господарювання – фізичними особами, які здійснюють підприємницьку діяльність на ринках міста Чернігова.
Так, фактично в першому півріччі 2013 року місцевим бюджетом отримано надходжень у вигляді сплати податків 12 ринками міста, як суб’єктами господарювання, всього 3003,1 тис. грн. Підприємницьку діяльність здійснювали 3139 осіб, сума надходжень до бюджету у вигляді сплати податків суб’єктами господарювання – фізичними особами на ринках склала 1205,0 тис. грн..
В першому півріччі 2014 року місцевим бюджетом отримано надходжень у вигляді сплати податків 12 ринками міста, як суб’єктами господарювання, всього 3761,2 тис. грн. Підприємницьку діяльність здійснювали 2632 осіб, сума надходжень до бюджету у вигляді сплати податків суб’єктами господарювання – фізичними особами на ринках склала 1923,5 тис. грн..
У звітному році до місцевого бюджету від сплати податків 12 ринками міста, як суб’єктами господарювання надійшло всього 4436,6 тис. грн. Підприємницьку діяльність здійснювали 2314 осіб, сума надходжень до бюджету у вигляді сплати податків суб’єктами господарювання – фізичними особами на ринках склала 1691,1 тис. грн..
Аналіз свідчить, що в звітному році, у порівнянні з базовим показником 2013 року, надходження до місцевого бюджету від сплати податків ринками міста, як суб’єктами господарювання, збільшилися на 1433,5 тис. грн. та відповідно на 47%.
За І півріччя 2015 року сума надходжень до бюджету у вигляді сплати податків суб’єктами господарювання – фізичними особами на ринках міста у порівнянні з І півріччям 2013 року зросла на 486,1 тис. грн., зростання склало 40,3%. При цьому, загальна кількість суб’єктів господарювання, які здійснюють підприємницьку діяльність на ринках міста Чернігова, за цей період зменшилась на 825 осіб.
Наповнення та збільшення доходної частини місцевого бюджету відбулося за рахунок легалізації заробітної плати найманих працівників. При цьому, деякі підприємці у своїй діяльності використовують два та більше об’єкта торгівлі або здійснюють декілька видів діяльності з використанням незначної кількості найманих працівників.
Як свідчать статистичні дані управління споживчого ринку та підприємництва міської ради, зменшилася кількість письмових звернень громадян на недотримання суб’єктами господарювання, які здійснюють торгівлю на ринках міста, вимог чинного законодавства з питань захисту прав споживачів. Цей показник свідчить про підвищення відповідальності керівництва ринків, тому що більшість питань вирішується оперативно адміністраціями на місцях. А також зменшилося застосування штрафних санкцій за порушення вимог ст. 159 КУпАП на суму 544 грн., що становить 43,9%.
9. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей.
На підставі отриманих значень показників результативності та оцінки результатів реалізації регуляторного акта - рішення Чернігівської міської ради від 31.08.2011року «Про затвердження Правил торгівлі на ринках міста Чернігова» (12 сесія 6 скликання) можна зробити висновок, що в цілому регуляторний акт має достатній рівень досягнення визначених цілей, є актуальним для подальшого впорядкування організації торгівлі на ринках міста, направлений на досягнення сталого розвитку ринкової торгівлі та інфраструктури ринків та відповідає вимогам чинного законодавства.
Результати реалізації його положень мають позитивну динаміку, забезпечують законність здійснення господарської і підприємницької діяльності суб’єктами господарювання на ринках міста та збільшення надходжень до місцевого бюджету.
Крім того, регуляторне впровадження даного акта надало можливість визначити основні права та обов’язки ринків, як суб’єктів господарювання, суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють торгівлю на ринках; особливості здійснення торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами; забезпечення створення на ринках міста належних умов для торгівлі та обслуговування споживачів, а також створило належні умови для продажу сільськогосподарської продукції.
Отже, на підставі результатів проведеного відстеження результативності показників регуляторного акта доведено, що подальше застосування Правил торгівлі на ринках міста Чернігова залишається актуальним, як для суб’єктів господарювання, які здійснюють підприємницьку діяльність на ринках міста, так і для споживачів.
Начальник управління споживчого ринку
та підприємництва міської ради О. В. Шевчук