Офіційний веб-портал
Чернігівської міської ради

Сайт працює у тестовому режимі. Попередня версія сайту
Знайти
29 грудня 2006 р.

Проект рішення “Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 7 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян” (19 сесія 23 скликання) зі змінами і доповненнями (10 сесія 4 (24) скликання)”

Звіт про базове відстеження регуляторного акту

проект рішення “Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 7 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян” (19 сесія 23 скликання) зі змінами і доповненнями (10 сесія 4 (24) скликання)”

   Проект рішення Чернігівської міської ради “Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 7 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян” (19 сесія 23 скликання) зі змінами і доповненнями (10 сесія 4 (24) скликання)” підготовлено фінансовим управлінням Чернігівської міської ради відповідно до пункту 22.10 статті 22 Закону України “Про податок з доходів фізичних осіб”, керуючись статтею 14 розділу ІV Декрету Кабінету Міністрів України “Про прибутковий податок з громадян”, з урахуванням положень пункту 9.12 статті 9 Закону України “Про податок з доходів фізичних осіб”.
   Проект спрямований на встановлення оптимальних, найприйнятніших розмірів фіксованого податку з метою врегулювання нормативно-правового простору, який буде відповідати потребам сучасної системи оподаткування сфери малого підприємництва та сприяти збільшенню надходжень до місцевих бюджетів і Пенсійного фонду України.
   З 2003 року мінімальна заробітна плата зросла в 1,95 рази (з 205 грн. на 01.12.2003 року до 400 грн. на 01.12.2006 року), прожитковий мінімум зріс в 1,38 рази (з 365 грн. у 2003 році до 505 грн. на кінець 2006 року), відповідно збільшувались і суми відрахувань до міського бюджету та Пенсійного фонду з мінімальної та середньої по місту заробітної плати, а розмір фіксованого податку для громадян не змінювався. Разом з тим, протягом останніх років спостерігається тенденція до зростання кількості платників фіксованого податку та збільшення обсягів їх доходів, у результаті чого виникла потреба щодо внесення змін і доповнень у діючий акт органу місцевого самоврядування, який встановлює ставки фіксованого податку на доходи фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю. 
   Механізм дії даного регуляторного акту полягає у забезпеченні збалансованості інтересів 

- для торгівлі менш доходними найменуваннями товарів пропонується розмір фіксованого податку залишити без змін.
- виходячи з вищенаведеного, пропонується збільшити розмір фіксованого податку для торгівлі високодоходними найменуваннями товарів:
   Якщо розмір фіксованого податку з громадян від реалізації деяких найменувань товарів залишаться без змін, це призведе до значного підвищення прибутковості діяльності з реалізації окремих високодоходних найменувань товарів порівняно з іншими менш прибутковими видами товарної продукції. Це може призвести до згортання торгівлі окремими видами товарів і, відповідно, незабезпеченості потреб громадян.
   У разі встановлення економічно обгрунтованого розміру податку, який відповідатиме сучасним умовам конкуренції ринку, збільшаться надходження до місцевих бюджетів та Пенсійного фонду України.
   Друга альтернатива – зменшення розміру фіксованого податку.
   У такому випадку знизяться надходження до місцевих бюджетів та Пенсійного фонду України.

(відповідно до статті 8 Закону України ”Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, Методики проведення аналізу впливу регуляторного акту, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 року № 308)

 

    Назва регуляторного акта:  рішення міської ради “Про внесення змін і доповнень 
                                                до рішення міської ради від 07 червня 2001 року
                                                “Про встановлення розміру фіксованого 
                                                податку для громадян” (19 сесія 23 скликання)
                                                зі змінами і доповненнями (10 сесія 4 (24) скликання)”


    Регуляторний орган:            Чернігівська міська рада
    Розробник документа:         фінансове управління Чернігівської міської ради, 
                                               відділ з питань регуляторної політики та розвитку 
                                               підприємництва міської ради


    Відповідальні особи:          Бистров В.Е., Кріпак І.В.
    Контактний телефон, e-mail 65-13-49, 4-21-66



1. Визначення проблеми, яку передбачається  розв’язати шляхом нормативно-правового регулювання

   На підставі підпункту 24 пункту 1 статті 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та на виконання Закону України від 13.02.1998 р. № 129/98 – ВР “Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України “Про прибутковий податок з громадян” Чернігівською міською радою було прийнято рішення від 7 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян”.
   Рішенням Чернігівської міської ради від 25 грудня 2003 року “Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 07 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян” (19 сесія 23 скликання)” (10 сесія 4 (24) скликання) було виключено пункт та відповідний додаток щодо встановлення пільгового розміру фіксованого податку на доходи фізичних осіб від підприємницької діяльності в разі придбання фіксованого патенту відразу на три і більше календарних місяців у межах календарного року. З того часу, зазначений нормативно-правовий акт діє у місті Чернігові без змін.
   З 2003 року мінімальна заробітна плата зросла в 1,95 рази (з 205 грн. на 01.12.2003 року до 400 грн. на 01.12.2006 року), прожитковий мінімум зріс в 1,38 рази (з 365 грн. у 2003 році до 505 грн. на кінець 2006 року), відповідно збільшувались і суми відрахувань до міського бюджету та Пенсійного фонду з мінімальної та середньої по місту заробітної плати, а розмір фіксованого податку для громадян не змінювався. Разом з тим, протягом останніх років спостерігається тенденція до зростання кількості платників фіксованого податку та збільшення обсягів їх доходів, у результаті чого виникла потреба щодо внесення змін і доповнень у діючий акт органу місцевого самоврядування, який встановлює ставки фіксованого податку на доходи фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю. 
   Економічним підгрунтям проблеми є незадовільне наповнення місцевого бюджету.

2. Цілі нормативно-правового регулювання

   Метою прийняття Чернігівською міською радою даного рішення є збільшення надходжень до місцевих бюджетів та Пенсійного фонду України через зростання розміру фіксованого податку для громадян.


3. Альтернативні способи досягнення цілей регулювання

   Перша альтернатива – відмова від регулювання. 
   Якщо розмір фіксованого податку з громадян від реалізації деяких найменувань товарів залишаться без змін, це призведе до значного підвищення прибутковості діяльності з реалізації окремих високодоходних найменувань товарів порівняно з іншими менш прибутковими видами товарної продукції. Це може призвести до згортання торгівлі окремими видами товарів і, відповідно, незабезпеченості потреб громадян.
   У разі встановлення економічно обгрунтованого розміру податку, який відповідатиме сучасним умовам конкуренції ринку, збільшаться надходження до місцевих бюджетів та Пенсійного фонду України.
   Друга альтернатива – зменшення розміру фіксованого податку.
   У такому випадку знизяться надходження до місцевих бюджетів та Пенсійного фонду України.
   Третя альтернатива – збільшення розміру фіксованого податку на всі, без винятку, найменування товарів.
   Дана альтернатива є неприйнятною, адже збільшення розміру фіксованого податку для громадян незалежно від найменування товарів, які реалізуються, призведе до стримування розвитку торгівлі товарами з меншою прибутковістю і, можливо, до згортання торгівлі такими товарами.
   Перевага обраного виду правового регулювання грунтується на загальнообов’язковості рішень міської ради для виконання на території міста Чернігова, що передбачено статтею 144 Конституції України та статтею 73 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.
   Вирішення проблеми, зазначеної у пункті 1 цього Аналізу, можливе лише шляхом прийняття рішення Чернігівської міської ради “Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 7 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян”(19 сесія 23 скликання) зі змінами і доповненнями (10 сесія 4 (24) скликання)”. 
   Інших альтернативних способів (механізмів) досягнення мети не передбачено чинним законодавством.


4. Механізм і заходи розв’язання проблеми

    Відповідно до пункту 22.10 статті Закону України “Про податок з доходів фізичних осіб” та статті 14 Декрету Кабінету міністрів України “Про прибутковий податок з громадян” місцевим радам надано право на встановлення розмірів фіксованого податку для громадян, які займаються підприємницькою діяльністю. 
   Вирішення проблеми, зазначеної у пункті 1 цього Аналізу, повинно здійснюватися шляхом прийняття рішення Чернігівської міської ради “Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 7 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян”(19 сесія 23 скликання) зі змінами і доповненнями (10 сесія 4 (24) скликання)” у порядку, визначеному рішенням міської ради від 18 квітня 2006 року “Про регламент Чернігівської міської ради 5 скликання” (2 сесія 5 скликання), з дотриманням вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”.
   Розробка проекту рішення Чернігівської міської ради “Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 7 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян”(19 сесія 23 скликання) зі змінами і доповненнями (10 сесія 4 (24) скликання)” здійснювалось за принципами:

  а) прозорості, врахування думки суб’єктів господарювання та їх професійних спілок;
  б) ефективності;
  в) передбачуваності;
  г) економічної обгрунтованості;
  д) доцільності;
  е) адекватності і збалансованості.

Механізми реалізації цілей:

- виходячи з вищенаведеного, пропонується збільшити розмір фіксованого податку для торгівлі високодоходними найменуваннями товарів:

 Найменування товару Діючий розмір фіксованого податку за календарний місяць, грн. Розмір фіксованого податку за календарний місяць, що пропонується, грн. 
Реалізація продовольчої групи товарів та реалізація насіння      40 50
Реалізація текстильної галантереї, шкіргалантерейних виробів (крім виробів зі шкіри), інших галантерейних виробів, ниток, канцелярських та шкільно - письмових товарів, радіодеталей  40 50 
Реалізація періодичних друкованих видань, декоративних птахів, акваріумних рибок і тварин, зоокормів для них, кліток для птахів і тварин та приладдя для рибальства  20 30
 - для торгівлі менш доходними найменуваннями товарів пропонується розмір фіксованого податку залишити без змін.


5. Обгрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття акта

   Прийняття зазначеного рішення повністю забезпечує досягнення цілей, передбачених пунктом 2 цього Аналізу.
   Впровадження рішення Чернігівської міської ради “Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 7 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян” (19 сесія 23 скликання) зі змінами і доповненнями (10 сесія 4 (24) скликання)” після його прийняття має здійснюватися:

1) міською радою – у частині внесення змін у затверджені розміри фіксованого податку для громадян, які займаються підприємницькою діяльністю та оприлюднення рішення;
2) державною податковою інспекцією у м. Чернігові, на яку покладено контроль за справлянням цього податку до бюджету (додаток № 8 до Закону України “Про Державний бюджет України на 2006 рік”).

 


6. Визначення очікуваних результатів прийняття акта

   У процесі практичної реалізації зазначеного рішення мають бути досягнуті цілі, передбачені у пункті 2 цього Аналізу, та забезпечено наступне:

   Розрахунок надходжень фіксованого податку на рік (контингент)

Найменування товару   Розмір фіксованого податку за календарний місяць, грн. Кількість платників фіксованого податку Надходження податку при застосуванні:
Діючий  Запропо-нований  СПД - фізичних осіб  громадян, що перебувають у трудових відносинах  діючих ставок,
тис. грн.
((к.2*к.4+
к.2*к.5/2)
*12)
/1000

 запропонованих ставок, тис. грн.
((к.3*к.4+
к.3*к.5/2)
*12)
\1000

 Реалізація продовольчої групи товарів та реалізація насіння  40  50  1104    276     596,16  745,20
 Реалізація хутра натурального та виробів з нього, шкіряного взуття, швейних виробів зі шкіри, головних уборів з натурального хутра та шкіри  70   70  365  92  345,24   345,24
 Реалізація текстильної галантереї, шкіргалантерейних виробів (крім виробів зі шкіри), інших галантерейних виробів, ниток, канцелярських та шкільно - письмових товарів, радіодеталей  40  50  427  97    228,24  285,30
 Реалізація шкіргалантерейних виробів зі шкіри, товарів побутової хімії, синтетичних миючих засобів, меблів, автозапчастин. Інших промислових товарів непродовольчої групи, крім зазначених у пунктах 2-3, та реалізація живих квітів  50  50  2482  607  1671,30  1671,30
 Реалізація періодичних друкованих видань, декоративних птахів, акваріумних рибок і тварин, зоокормів для них, кліток для птахів і тварин та приладдя для рибальства  20    30  203  38  53,28  79,92
   Разом                4581  1110  2894,22  3126,96

    Аналіз діяльності СПД – фізичних осіб у 2003 – 2005 роках свідчить, що всередньому СПД-фізична особа працює протягом 10,0524 місяців на рік, отже, до розрахованих сум надходжень необхідно застосувати понижаючий коефіцієнт 0,8377 (10,0524 міс./12 міс.)
   Згідно з наказом Міністерства фінансів України від 10.11.1998 р. № 233 10 відсотків від суми фіксованого податку (контингент) перераховується до Пенсійного фонду України. Відповідно до пункту 2 статті 65 Бюджетного кодексу України до міського бюджету міста Чернігова зараховується 75 відсотків з 90 відсотків суми фіксованого податку, що залишається після перерахування до Пенсійного фонду, а 25 відсотків – до обласного бюджету. Таким чином міський бюджет отримує 67,5 відсотків (90/75*100) від загального обсягу надходжень фіксованого податку.

    Аналіз вигод і витрат

Можливі вигоди  Можливі витрати 
 Опис  Опис
  Сфера інтересів держави
 Розширення бази оподаткування та обсягів надходжень до Пенсійного фонду, обласного та міського бюджетівЗбільшення обсягу надходжень: до Пенсійного фонду – 19,50 тис.грн. (3126,96*0,8377*0,1-2894,22*0,8377*0,1);до місцевих бюджетів – 175,47 тис.грн. (3126,96*0,8377*0,9-2894,22*0,8377*0,9), у тому числі: - до обласного бюджету – 43,87 тис.грн. (3126,96*0,8377*0,9*0,25-2894,22*0,8377*0,9*0,25); - до міського бюджету – 131,60 тис.грн. (3126,96*0,8377*0,9*0,75-2894,22*0,8377*0,9*0,75)   Витрати на контроль за виконанням регуляторного акту
  Сфера інтересів суб’єктів господарювання
  Зростання витрат через збільшення ставок фіксованого податку для окремих найменувань товару 
  Сфера інтересів громади (громадян)
 Збільшення надходжень до Пенсійного фонду та місцевих бюджетів, що сприятиме покращенню забезпечення соціальних потреб, особливо для малозабезпечених верств населення  

7. Строк дії акта

    Рішення Чернігівської міської ради “Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 7 червня 2001 року “Про встановлення розміру фіксованого податку для громадян”(19 сесія 23 скликання) зі змінами і доповненнями (10 сесія 4 (24)скликання)” є регуляторним нормативно-правовим актом, який діє на широке коло суб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб, які займаються підприємницькою діяльністю на ринках міста та сплачують фіксований податок на доходи фізичних осіб від підприємницької діяльності, є загальнообов’язковим до застосування на території міста Чернігова, та строк дії якого не обмежено конкретним періодом (до внесення наступних змін).


8. Показники результативності регуляторного акта

   Прогнозними показниками результативності дії цього рішення міської ради є:

1) збільшення надходжень до Пенсійного фонду (на 19,50 тис. грн. щороку), обласного бюджету (на 43,87 тис. грн. щороку), міського бюджету (на 131,60 тис. грн. щороку);
2) відповідно до частини 5 статті 12 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” від 11.09.2003 року № 1160-ІУ рівень поінформованості суб’єктів господарювання – фізичних осіб з основних положень рішення визначається кількістю осіб, що прочитають зазначене рішення на сторінках Чернігівської міської газети “Чернігівські відомості” та на офіційній web - сторінці міської ради за адресою www.chernigiv-rada.gov.ua.
3) час, що витрачають суб’єкти підприємницької діяльності на виконання вимог цього акта, залишається незмінним.

 

9. Заходи з відстеження результативності акта


   Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюється до дня набрання ним чинності.
    Повторне відстеження результативності проводиться не пізніше, ніж через рік з моменту набрання чинності цим актом.
Періодичне відстеження буде проводитись раз на кожні три роки після проведення повторного обстеження.
   Відстеження розміру надходжень до місцевих бюджетів та пенсійного фонду буде здійснюватись шляхом аналізу інформації, наданої державною податковою інспекцією у місті Чернігові та відділенням державного казначейства в місті Чернігові, а рівень поінформованості суб’єктів господарювання - шляхом опитування.
   Проведення цих заходів та підготовка зведеного результата покладається на фінансове управління міської ради.

Начальник фінансового управління міської ради В.Е.Бистров.


Анонси та оголошення

Онлайн трансляції
Бюджет участі
Місто легенд
Створення ОСББ
Чернігів, купуй рідне!