З 01 липня до 03 серпня 2015 року управлінням споживчого ринку та підприємництва міської ради проводився соціальний моніторинг з питань якості та безпеки товарів на споживчому ринку міста.
Вивчення громадської думки з питань якості та безпеки товарів у м. Чернігові здійснювалось у формі анкетного опитування.
За результатами опитування з’ясовано, що 94,4% респондентів в поточному році довелось купувати товари неналежної якості, що свідчить про негативні тенденції з наповнення споживчого ринку неякісними та небезпечними товарами.
Об’єкти торгівлі, в яких були придбані товари неналежної якості, розподілені споживачами наступним чином:
об’єкти роздрібної торгівлі (магазин, супермаркет) - 62,5 %;
об’єкти дрібно роздрібної торгівлі (павільйони, кіоски) - 15,1 %;
об’єкти оптової торгівлі ( магазин - склад, ринок) - 13,3 %.
Асортимент продукції, що надходить на прилавки торгових об’єктів, поставляється переважно з інших регіонів та не завжди відповідає вимогам по якості, маркуванню, умовам та термінам зберігання.
Так, придбані споживачами товари не відповідали показникам якості та безпеки за наступними ознаками :
закінчення строку придатності - 36,1%;
наявність виробничого(прихованого) недоліку, що проявився в процесі експлуатації товару - 18,9%;
порушення цілісності упаковки - 18,6%;
відсутність інформації про основні властивості продукції - 12,9 %.
Серед продукції, що споживається населенням, не відповідали зазначеним вище показникам якості та безпеки:
молоко, кисломолочні продукти, майонез, морозиво, яйця курячі харчові - 26, 8%;
м'ясо і м'ясопродукти, напівфабрикати з м'яса птиці -19,7%;
рибу, морепродукти, консерви, пресерви – 19,7 % ;
цукерки і мед - 8,5 %;
плодоовочева продукція - 7, 3 %.
Серед непродовольчих товарів з недоліками, що проявилися в процесі експлуатації товару, споживачі виділили :
взуття - 32,8%;
електропобутові товари (побутова техніка)- 19,0%;
швейні, трикотажні вироби - 9,5%;
товари для дітей - 9,3%.
За місцем виготовлення (вироблення) продукції неналежної якості :
53,6% - товари українського (вітчизняного) виробництва;
26,3% - товари іноземного виробництва;
15,9 % - продукція місцевих товаровиробників.
Фактори, які впливають на купівельну поведінку споживача:
якість товару - 33%,
належний строк придатності товару - 22,1 %;
ціна товару - 19,4 %,
цілісність та маркування упаковки -12 %.
Товари, які викликають сумнів щодо їх якості та безпеки, та підлягають, на думку споживачів, лабораторним перевіркам :
Отже, результати опитування свідчать про необхідність організації перевірок якості та безпеки продукції, що реалізується у місті, на базі лабораторій акредитованих установ.
Проведення незалежних досліджень, експертиз якості товарів дасть можливість у повному обсязі визначати відповідність товарів на споживчому ринку міста вимогам нормативних документів за органолептичними, фізико-хімічними, мікробіологічними та іншими показниками та убезпечити споживачів від придбання неякісної та небезпечної для життя і здоров’я продукції.
Перевірка якості та безпеки товарів на базі акредитованих лабораторій забезпечить :
- захист внутрішнього споживчого ринку міста від небезпечних, фальсифікованих товарів або товарів неналежної якості;
- достовірне інформування населення про споживчі властивості продукції, що реалізується на споживчому ринку міста;
- стимулювання попиту на продукцію кращих місцевих товаровиробників.
Довідково: моніторинг проводився на виконання розпорядження міського голови Соколова О.В. від 01.07.2015 року №165-р «Про проведення моніторингу та оцінки рівня продовольчої безпеки у м. Чернігові».
За інформацією управління споживчого ринку
та підприємництва Чернігівської
міської ради