Офіційний веб-портал
Чернігівської міської ради

Сайт працює у тестовому режимі. Попередня версія сайту
Знайти
5 листопада 2014 р.

Про реалізацію Програми розвитку туристичної галузі й міжнародних відносин міста Чернігова та сприяння залученню інвестицій на 2013-2014 роки


Фото № 1

Програма підготовлена відповідно до Стратегії розвитку міста Чернігів на 2007-2015 роки. Основні положення, якісні та кількісні характеристики кореспондуються з Програмою соціально-економічного розвитку міста Чернігова на 2014 рік. Про її реалізацію інформував сьогодні на розширеній міській нараді начальник управління стратегічного розвитку міста та туризму міської ради Борис Атрощенко.

Завдання Програми:

-Формування позитивного туристичного іміджу міста Чернігова.

-Сприяння збільшенню надходжень до міського бюджету та створенню нових робочих місць за рахунок розвитку туристичної галузі та впровадження інвестиційних проектів.

-Залучення не заборонених законодавством додаткових джерел фінансування до реалізації проектів у галузі туризму.

-Сприяння участі міста Чернігова в міжнародних проектах і програмах, спрямованих на культурний, соціальний та економічний розвиток.

-Сприяння залученню інвестицій шляхом постійного поширення інформації про інвестиційні можливості міста Чернігова на регіональному, державному та міжнародному рівнях.

Обсяг фінансування Програми з міського бюджету у 2014 році на 1 листопада становить 106 тис. грн. Разом з тим, для реалізації заходів Програми було залучено біля 50 тис. грн. позабюджетних коштів.Хід виконання Програми у поточному році ускладнювався складною ситуацією у країні, зауважив начальник управління.

Розвиток туристичної галузі

За цей час проведені два засідання міської міжвідомчої ради по туризму. За результатами участі у виставці «Гомельська весна» та з метою відновлення туристичного потоку з Республіки Білорусь у Чернігівській міській раді було проведено розширене засідання ради по туризму. Учасниками заходу стали представники органів виконавчої влади з питань туризму міста Гомеля, журналісти з сусідньої держави, господарюючі суб’єкти у сфері туризму. Переконлива інформація керівництва міста щодо суспільно – політичної ситуації в Чернігові, запитання – відповіді до представників силового блоку, невимушене спілкування гостей та господарів дозволило відродити довіру до безпеки відвідування міста Чернігова. Гості також ознайомились з торгівельною та туристичною інфраструктурою, цікавими новими родзинками туристичної індустрії міста, відвідали проект «Зелена сцена».

Як показав моніторинг білоруських ЗМІ, цей та інші іміджеві заходи, активна інформаційна політика управління забезпечили відновлення візитів до  міста Чернігова білоруських туристів.

Під час проведення наступного засідання ради по туризму презентовано напрацювання щодо Концепції розвитку велосипедного руху та велоінфрастуктури в місті Чернігові. Важливою особливістю цього засідання була активна участь громадських фундацій, зокрема велоспільноти «Лайба», організації «Простір злагоди», велоактивістів з міста Києва. Розпорядженням Чернігівського міського голови створено робочу групу щодо розробки відповідної Концепції, яка була затверджена рішенням виконавчого комітету від 4 серпня 2014 року «Про розвиток велосипедного руху і облаштування інфраструктури».

Традиційним та знаковим для міста стало відкриття туристичного сезону. Цього року 4-5 квітня проведено низку різнопланових заходів.

В міському палаці культури відбувся конкурс «Міс туризм - Чернігів».  Мешканці та гості міста мали змогу відвідати туристичну виставку, костюмоване  історико - фольклорне дійство, відкриття скульптури билинного богатиря Іллі Муромця та ін.  Під час проведення заходів Чернігів відвідали журналісти всеукраїнських та регіональних ЗМІ.

Висвітлення туристичного потенціалу міста у друкованих та електронних ЗМІ, телепередачах сприяє зміцненню позитивного туристичного іміджу міста Чернігова, його пізнаваності на туристичному ринку України. Подібні заходи проводяться спільно з ОДА, зокрема з Департаментом культури та туризму, національностей та релігій та із зацікавленими державними, громадськими організаціями та приватними структурами.

Удосконалення рекламно-інформаційної кампанії міста

Протягом звітного періоду  розповсюджувалась інформаційно-поліграфічна продукція: путівник «Чернігів як на долоні» російською та англійською мовами з окремими картами – схемами центральної частини міста з визначеними туристичними об’єктами, транспортною схемою та загальною картою міста; карта – схема Чернігова з короткою анотацією про основні пам’ятки (українською та англійською мовами), календар «Міс туризм Чернігів», календар подій на 2014 рік, флаєри про діяльність ТІЦу та екскурсійні маршрути, сувенірні пакети та ін. З елементами брендінгу виготовлені футболки, чашки, блайзери. Сувенірною та іміджевою продукцією забезпечувались делегації, які виїзжали за кордон, а також офіційні гості міста.

Тривало постійне наповнення та вдосконалення роботи туристичного сайту м. Чернігова. Проведена робота по зміні системи адміністрування та керування сайтом. Переклад на інші мови здійснювався за допомогою Інтернет-перекладача (інформація про відвідання сайту – у таблиці). Продовжувалося налагодження партнерських взаємин з іншими веб-сайтами туристичного спрямування та обмін інформацією про туристичні події нашого міста. Сайт безкоштовно зареєстрований у 5-х всеукраїнських Інтернет-каталогах туристичного спрямування.

Статистика відвідання сайту (2008- жовтень 2014 р.)

Рік

Кількість відвідувань

жовтень 2014

4370

2013

2230

І півр.2012

9748 (ІІ півр. - сайт на реконструкції)

2011

16189

2010

12792

2009

18903

2008

3382

всього

57866

Продовжувалась співпраця з представниками туристичної галузі та місцевого самоврядування Південної Естонії. Під час зустрічі з керівництвом Чернігівської міської ради та представниками туристичних фірм Чернігова та Естонії підписана угода про наміри стосовно подальшої співпраці.

Управління співпрацює з різними міжнародними, всеукраїнськими та регіональними ЗМІ. Інформація про туристичний потенціал Чернігова періодично надається для журналу «Міжнародний туризм», видання «Універсальний туристичний путівник» та низки інших міжнародних видань.

Сюжети та програми про туристичний потенціал міста з’являються на центральних телеканалах («1+1», «Інтер», «СТБ», «ІСТV», «Глас» та ін.). Працювали з «Першим Національним» під час зйомок серії передач про місто Чернігів у рубриці «Подорожуй з Першим». Нещодавно вийшло дві програми про місто. Ми вдячні за співпрацю газеті «Чернігівські відомості», Чернігівській Медіа Групі, ТРА «Новий Чернігів», телеканалу «Дитинець», експертному клубу «Чиста політика».

Протягом звітного періоду інформація про туристичний потенціал міста Чернігова була представлена під час роботи туристичної виставки в рамках щорічного зібрання Чернігівського земляцтва у Києві та міжнародної виставки «Україна. Подорожі та туризм», універсальної виставки «Гомельська весна».

Створення зручних умов перебування туристів у місті

Тривала робота Туристично-інформаційного центру. Основне завдання центру - надання безкоштовної інформації про туристичний потенціал міста.

За звітний період зареєстровано  1039 звернень та надано 2083 консультації, в основному  щодо турінфраструктури міста та екскурсійного обслуговування (у таблиці – дані по роках).

Статистика звернень до ТІЦу (2008 - І півріччя2014 рр.)

роки

кількість порушених питань/звернень

2008

3250 / 2000

2009

4008 / 2600

2010

4856 / 3176

2011

9352 / 2759

2012

6743 / 2372

2013

5602 / 2799

І півріччя2014

2083/ 1039

всього

34850 / 17789

 

Працівниками відділу туризму проводяться оглядові екскурсії по місту для гостей Чернігівської міської ради та надається допомога в організації екскурсійного обслуговування по місту. У поточному році проведено 23 службові екскурсії, в тому числі і для переселенців із зони АТО та військовослужбовців, передислокованих з інших регіонів до міста Чернігова.

Статистика проведення екскурсій працівниками управління / сприяння в організації (2011 – жовтень 2014 рр.)

роки

Проведено/допомога в організації (пошук приватного екскурсовода або замовлення в музейних установах визначення тематики тощо)

2009

27/63

2010

34/96

2011

47/ 112

2012

68 / 204

2013

22 / 47

жовтень 2014

23/ 43

всього

221/ 565

 

Завершено перший етап встановлення нової туристичної навігації: вказівники напрямків руху до туристичних об’єктів, інформаційні стенди біля визначних пам’яток архітектури та плани - контенти в місцях найбільш жвавих пішохідних потоків – всього 40 од. Завдяки співпраці з господарюючими суб’єктами за позабюджетні кошти встановлено 36 вказівників напрямків руху до туристичних об’єктів на території  Національного архітектурно – історичного заповідника «Чернігів стародавній».

За кошти міської ради, комунальних підприємств та господарюючих суб’єктів встановлювались велопаркування – 50 од., в т.ч. з туристичною навігацією та соціальною рекламою. Подальший розвиток велосипедної інфраструктури, підтримка громадських ініціатив велоспільноти є та залишиться одним з пріоритетів нашої роботи.

 У місті продовжує розширюватися мережа вільних WiFi-зон, які вже зараз охоплюють значну частину історичного та адміністративного центру Чернігова, тобто основні туристичні зони. Безкоштовний доступ до Інтернету пропонують всі заклади ресторанного та готельного господарства. До вже працюючих трьох веб-камер, що дозволяють он-лайн спостерігати за життям міста (на Красній площі, біля магазину «Мегацентр», в міському парку культури) додались ще дві на Алеї Героїв. Компанії «Основа», КП ЧТУ, КП «Облсвітло» надали допомогу у оперативному та кваліфікованому рішенні всіх технічних питань.

Розвиток пріоритетних для Чернігова видів туризму: подієвого (фестивального), екскурсійного, сільського, екологічного та ін.

Знаковими у 2014 році стали наступні масові заходи:

- культурологічний проект «Зелена сцена», який працював протягом активного туристичного сезону. Варто відзначити цьогорічне зростання кількості учасників та гостей заходу, розширення тематичної палітри;

- масова акція, присвячена міжнародному велодню,  за участю понад 1600 мешканців та гостей Чернігова;

- підтримка проведення у Чернігові першої всеукраїнської акції «Український weekend» - безкоштовні експрес-екскурсії з метою залучення мешканців та гостей міста до вивчення історії. Захід одночасно проводився у Києві, Львові, Одесі та Чернігові;

- соціальна акція «Чернігівська молодь за велодоріжки!», присвячена Дню молоді.

Під час проведення акції, присвяченої Міжнародному велодню у поточному році, був зафіксований новий рекорд України «Найбільший «живий» велосипед». Цей захід, за слоами Б. Атрощенка, згадувався біля п’ятисот раз в різноманітних медіа ресурсах. У Чернігові цього року зареєстровано ще два рекорди України: на наймасовіше прочитання вірша Т. Г. Шевченка (брали участь майже 1500 осіб). І найбільша кількість голубів, що піднялися в небо на День захисту дітей (156). Подієвий туризм, на думку доповідача, займає важливе місце у формуванні та зміцненні позитивного туристичного іміджу міста Чернігова.

Під час проведення всіх масових заходів широко залучаються можливості громадських організацій міста Чернігова, а саме: Асоціації сприяння розвитку сільського та зеленого туризму «Сіверянські обереги», ГО «Служба оперативного спасіння», «Семаргл».

Розроблена віртуальна екскурсія Черніговом, що включає в себе можливість ознайомлення з історичною частиною міста та зовнішній і внутрішній огляд основних пам’яток. Формат створеної екскурсії дозволяє додавати інші об’єкти туристичної інфраструктури та аудіосупровід огляду. Закінчується робота над новим промо-роліком про туристичний потенціал міста Чернігова у форматі тайм-лапс.

Екскурсійний (історичний), подієвий (фестивальний), водний - основні види туризму для нашого міста. Загальновідомо, що в даний час турист купує не тільки послуги з проживання та харчування, а й цікавиться подіями та враженнями, які може отримати під час мандрівки. Саме тому щорічно створюється та розповсюджується календар подій міста з визначенням масштабних і цікавих іміджевих заходів.

Аналіз виконання туристичної складової Програми свідчить про дієвість та результативність основних її заходів. Динаміка надходжень до бюджету від готельних господарств, кількість відвідувачів музеїв свідчать про збільшення туристичних потоків до міста Чернігова.

Статистика надходжень до міського бюджету та відвідування музейних установ

Надходження до міського бюджету

2005 р.

2006р.

2007 р.

2008 р.

 2009р

2010р.

2011р.

2012р.

2013 р.

І півр.

2014 р.

роки

Надходження від готельних господарств

(тис. грн.)

107,9

232,6

323,2

425,1

466,5

490,1

793,0

893,2

2293,6

1040,1

Надходження від музейних установ (тис. грн.)

170,0

273,1

376,0

484,7

536,1

659,2

649,6

764,5

843,5

406,5

Кількість відвідувачів музейних установ (тис. осіб)

441,8

444,5

473,3

524,2

530,0

410,3

504,8

487,0

508,7

 

 

Туристичний збір готельних закладів м. Чернігова (2011 - жовтень 2014 р.)

Роки

Тис. грн.

2011

72,9

2012

101,9

2013

113,7

Станом на початок жовтня 2014

55,5

 

За останні роки місто стало більш відомим на туристичному ринку України та близького зарубіжжя. В основу подальшої роботи в сфері туризму буде покладено три основні напрямки: інформація, імідж, інфраструктура. На часі проведення конкурсу архітектурних  проектів на створення «Містечка майстрів». Вивчаємо досвід інших міст  з цього питання 

 Сприяння залученню інвестицій

 Управлінням, відповідно до заходів програми, розроблено електронну версію тримовного Інвестиційного паспорта міста.До нього, крім загальної інформації, включено такі важливі аспекти нашого ресурсного потенціалу як: вільні земельні ділянки промислового призначення, інвестиційно – інноваційні пропозиції підприємств міста, перспективні науково – технічні розробки, об’єкти незавершеного будівництва. До кінця поточного року буде презентовано друкований варіант цього документу.

За підсумками 2014 року обсяги капітальних вкладень, освоєних суб’єктами підприємницької діяльності міста, без врахування малих підприємств, очікуються на рівні 602 млн. грн., що за розрахунками на 21% менше, ніж у 2013 році. Характерним для поточного року є стрімке скорочення капіталовкладень за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів. За підсумками першого півріччя вони склали лише 1,3% до загального обсягу капітальних інвестицій по місту (3,1 млн.грн.).

У розрізі галузей сфери матеріального виробництва у порівнянні з минулим роком скорочення обсягів капітальних інвестицій відбулося через негативну динаміку підприємств житлово-будівельного комплексу, завершення інвестиційного проекту на КП «Чернігівводоканал», уповільнення залучення інвестицій ПАТ «Чернігівобленерго» та групи заводів «Автодеталь».

При позитивній динаміці 2012 – 2013 років обсяг іноземних інвестицій, залучених в економіку міста протягом 2014 року скоротиться на 9,8 млн. дол. США та складе 32 млн. дол. США.

Скорочення іноземних інвестицій відбулось через ліквідацію підприємств з іноземними інвестиціями (1,5 млн. дол. США), відмову від прав власності (1,4 млн. дол. США), вилучення іноземних інвестицій (більше 1 млн. дол. США) та вилучення грошових внесків, а також врахування курсової різниці.

Географія іноземних інвестицій практично не змінилась. Найбільше інвестицій надходить з Польщі (45,5%), Кіпру (22,3%), Італії (6,2%), США (3%) та Віргінських островів (2,2%). З країн СНД отримано лише близько 1% прямих іноземних інвестицій від загальної кількості.

Прямі іноземні інвестиції (акціонерний капітал) за видами економічної діяльності

За видами економічної діяльності, розподілення прямих іноземних інвестицій виглядає наступним чином: промисловість – 71,2%, ТОВ «Пласт-Бокс», ТОВ «ТФ Кабель-Україна», ТОВ «Новофіл»; оптова та роздрібна торгівля – 9%, операції з нерухомим майном – 4%.

Головні проблеми, що стримують розвиток економіки міста у напрямку залучення інвестицій:

- обмежений доступ до кредитних ресурсів через високі відсоткові ставки банків;

- невизначеність інвесторів щодо вкладення коштів в інвестиційні проекти через суспільно – політичну ситуацію;

- недостатній рівень використання механізмів залучення коштів міжнародних фінансових організацій;

- стрімке скорочення бюджетних капіталовкладень.

В цих умовах при розробці інвестиційної частини Програми розвитку туристичної галузі й міжнародних відносин міста Чернігова та сприяння залученню інвестицій на 2015 – 2016 роки ми були змушені брати до уваги реалії сьогодення.

Враховуючи негативні тенденції динаміки залучення інвестицій, а також скорочення бюджетних капіталовкладень основні заходи Програми буде сконцентровано на впровадження ефективних механізмів швидкого доступу потенційних інвесторів до вільних майданчиків, забезпечених необхідністю інфраструктурою, наявних науково-технічних розробок, важливих для територіальної громади інвестиційних проектів, можливості добудови об’єктів незавершеного будівництва, незадіяних виробничих потужностей у тому числі і через створення спільної діяльності.

Таким чином, враховуючи певну інерційність процесів в економіці у 2015-2016 роках, головною метою Програми стане підготовка підґрунтя для забезпечення у подальшому позитивної динаміки показників капітальних інвестицій в наше місто. Цієї мети планується досягти через низку заходів, зокрема:

- Створення індустріального парку в м. Чернігові;

Після консультацій в Мінекономрозвитку та Державному агентстві України з питань інвестицій і розвитку проект Концепції індустріального парку «Чернігів промисловий», який планується створити на території збанкрутілого ПАТ «Чернігівське хімволокно» опрацьовано робочою групою, створеною розпорядженням Чернігівського міського голови. Зараз проект Концепції направлено до відповідних фахівців Чернігівської облдержадміністрації.

- Постійна актуалізація інвестиційного паспорта міста.

Це інвентаризація вільних земельних ділянок, незадіяних виробничих потужностей, оновлення бази даних щодо інноваційно – інвестиційних проектів та намірів господарюючих суб’єктів міста.

 -Промоція найбільш перспективних інвестиційних та інноваційних проектів;

 - Системна робота у сфері зовнішньоекономічних зв’язків, зокрема, комунікативних заходів співпраці суб’єктів реального сектору економіки міста із зарубіжними партнерами.

Протягом поточного року управління задіяне у ряді протокольних заходів в частині організацій зустрічей керівництва міста з посольством Латвії, Франції, Китайської народної республіки, а також з представниками міжнародних організацій STADA CIS (розвиток підприємництва), GIZ (енергоефективність у будівлях), NEFKO (енергозбереження в закладах освіти), а також представники ОБСЄ та Корпусу Миру США.

Новим напрямком міжнародної діяльності стало налагодження співпраці з Королівством Норвегія. У вересні відбулась зустріч міського голови з Першим секретарем Посольства Королівства Норвегії в Україні та членами українсько – норвезької торгової палати.

Управлінням організовано переговори Норвезької делегації на підприємствах міста: ПрАТ «Чернігівська швейна фабрика «Елегант», ПАТ ВТФ «Сіверянка», ПАТ «Ясен», Чернігівське відділення ПАТ «Сан ІнБев Україна» ПрАТ «Чернігівський лікеро-горілчаний завод», об‘єдання «Чернігівбджолопром», ПрАТ «Млибор». Гості ознайомились з туристичним та рекреаційним потенціалом міста.

В кінці листопада в місті Києві планується проведення інвестиційного форуму Україна – Норвегія за участю керівників уряду Норвегії, господарюючих суб’єктів, зацікавлених у співпраці з Україною. Зараз формується делегація міста для участі у форумі.

Продовжувалась робота із нашими містами – партнерами.  Навесні відбувся візит у Чернігів делегації нашого міста - партнера – Меммінгена (Німеччина) у рамках обміну творчими колективами у музичній сфері. У Гомелі управління презентувало туристичний потенціал та організувало інформаційний тур в Чернігів гомельських журналістів.

Управління і в подальшому працюватиме над реалізацією завдань, визначених Програмою, та ініціюватиме розробку в наступному році Стратегії розвитку міста на 2016-2020 роки, підсумував Б. Атрощенко.

 

 

За інформацією управління розвитку міста та туризму міської ради

Анонси та оголошення

Онлайн трансляції
Бюджет участі
Місто легенд
Створення ОСББ
Чернігів, купуй рідне!