Контрольно-ревізійний відділ в м. Чернігові є структурним підрозділом КРУ в Чернігівській області. В межах своїх повноважень відділ спрямовує свою діяльність на виконання завдань, визначених ЗУ "Про державну контрольно-ревізійну службу України".
Про основні завдання контрольно-ревізійного відділу в м. Чернігові сьогодні на розширеній міській нараді інформувала начальник відділу Тетяна Калініченко.
Головним завданням служби, за її словами, є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, ефективним використанням коштів та майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності в органах виконавчої влади, в державних фондах, у бюджетних установах і у суб’єктів господарювання державного сектору економіки, а також, на підприємствах і в організаціях, які отримують кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовують державне чи комунальне майно, виконанням місцевих бюджетів, розроблення пропозицій щодо усунення виявлених недоліків і порушень та запобігання їх у подальшому.
Державний фінансовий контроль реалізується службою через проведення державного фінансового аудита, перевірки державних закупівель та інспектування.
Інспектування здійснюється у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.
Контрольно-ревізійним відділом у м. Чернігові проводяться як планові ревізії, так і позапланові. Плановою виїзною ревізією вважається ревізія у підконтрольних установах, яка передбачена у плані роботи відділу і проводиться за місцезнаходженням юридичної особи чи за місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна ревізія. Проводиться вона не частіше одного разу на календарний рік, після обов'язкового письмового повідомлення об'єкта контролю про проведення ревізії не пізніше, ніж за 10 днів до дня її початку.
Позаплановою виїзною ревізією вважається ревізія, яка не передбачена в планах роботи відділу і проводиться за наявності хоча б однієї з таких обставин:
- підконтрольною установою подано у встановленому порядку скаргу про порушення законодавства посадовими особами відділу під час проведення планової чи позапланової виїзної ревізії, в якій міститься вимога про повне або часткове скасування результатів відповідної ревізії;
- у разі виникнення потреби у перевірці відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з підконтрольною установою;
- проводиться реорганізація (ліквідація) підконтрольної установи;
- у разі надходження доручення щодо проведення ревізій у підконтрольних установах від Кабінету Міністрів України, органів прокуратури, державної податкової служби, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, в якому містяться факти, що свідчать про порушення підконтрольними установами законів України, перевірку додержання яких віднесено законом до компетенції органів державної контрольно-ревізійної служби.
Позапланова виїзна ревізія може здійснюватися лише за наявності підстав для її проведення на підставі рішення суду. Позапланова ревізія підконтрольної установи не може проводитися частіше одного разу на квартал.
Позапланові ж виїзні ревізії суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені Законом до підконтрольних установ, проводяться за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.
Тривалість планової ревізії не перевищує 30 робочих днів. Тривалість позапланової ревізії не повинна перевищувати 15 робочих днів. За рішенням суду термін проведення планової або позапланової ревізії може бути подовжено на термін, що не перевищує 15 робочих днів для планової ревізії та 5 робочих днів для позапланової ревізії.
Посадові особи відділу вправі приступити до проведення ревізії за наявності направлення на ревізію, копії рішення суду про дозвіл на проведення позапланової виїзної ревізії та після обов'язкової реєстрації в журналі реєстрації ревізій і перевірок, що проводяться контролюючими органами.
Працівники служби мають право:
1) перевіряти у підконтрольних установах грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, проводити перевірки фактичної наявності цінностей;
2) безперешкодного доступу при проведенні ревізій на склади, у сховища, виробничі та інші приміщення, що належать підконтрольним установам, призупиняти бюджетні асигнування, зупиняти операції з бюджетними коштами у випадках, передбачених законом;
3) залучати кваліфікованих фахівців органів державної виконавчої влади, державних фондів, підприємств, установ і організацій для проведення контрольних обмірів будівельних, монтажних, ремонтних та інших робіт;
4) вимагати від керівників підконтрольних установ, що ревізуються, проведення інвентаризацій основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і розрахунків;
5) при проведенні ревізій вилучати у підприємств, установ і організацій копії фінансово-господарських та бухгалтерських документів, які свідчать про зловживання;
6) одержувати необхідні відомості від банків та інших кредитних установ, від інших підприємств і організацій – довідки і копії документів про операції та розрахунки з об'єктом, що ревізуються;
7) одержувати від службових і матеріально відповідальних осіб об'єктів, що ревізуються, письмові пояснення з питань, які виникають у ході ревізій;
8) пред'являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства;
9) проводити у суб'єктів господарювання, які мали правові відносини з підконтрольною установою, зустрічні звірки з метою документального підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними.
За інформацією Тетяни Калініченко, протягом 5-ти місяців поточного року працівниками відділу проведено 15 ревізій, якими виявлено порушень фінансово-бюджетної дисципліни на всіх 15-ти об'єктах контролю на загальну суму 993,83 тис. грн., в тому числі: виявлено порушень, що призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів на суму 611,16 тис. грн., з яких 454,04 тис. грн. відшкодовано, та фінансових порушень, що не призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів на суму 382,67 тис. грн., з яких 367,19 тис. грн. відшкодовано.
Із проведених 15-ти ревізій – 9 ревізій проведено в підприємствах і установах комунальної власності міста, зокрема: в установах, які фінансуються з бюджету міста – Центр роботи з дітьми та молоддю за місцем проживання, Палац культури художньої творчості дітей, юнацтва та молоді, Чернігівська дитяча художня школа, Деснянська районна у м. Чернігові рада, та в комунальних підприємствах - "Зеленбуд", "Дільниця з контролю за благоустроєм міста, "Будинок книги", "Комунальне шляхо-будівельне підприємство", "Центральний парк культури та відпочинку", а також, в громадських організаціях, що одержують бюджетні кошти – волейбольний клуб "Буревісник" та футбольний клуб "Легенда".
В зв'язку з наявністю фактів невиконання вимог контрольно-ревізійного відділу начальник відділу підкреслила наступне:
Кабінет Міністрів України, зважаючи на незадовільний рівень фінансової дисципліни у сфері використання державних ресурсів, поставив перед ГоловКРУ завдання виявити причини поршень та визначити дієві заходи для їх усунення. Наслідком проведеної ГоловКРУ роботи стало прийняття розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.01.2011 року "Питання зміцнення фінансово-бюджетної дисципліни". Цей документ визначає низку положень про усунення прогалин у законодавстві, які уможливлюють порушення; врегулювання чи перегляду чинного правового регулювання окремих питань, термінового усунення виявлених порушень законодавства та вжиття передбачених законодавством санкцій за їх вчинення.
Розпорядження КМУ зобов'язує органи виконавчої влади забезпечити:
1) - безперешкодне надання органам державної контрольно-ревізійної служби документів, необхідних для проведення контрольних заходів;
2) - усунення за результатами контрольних заходів, проведених органами державної контрольно-ревізійної служби, виявлених порушень і вжити заходів щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
3) - невідкладно розглянути відповідно до законодавства питання доцільності перебування на посаді керівників бюджетних установ та суб'єктів господарювання державного сектору економіки, якими не забезпечено здійснення належного контролю за збереженням і використанням державних ресурсів, допущено факти порушення законодавства з фінансових питань, перешкоджання проведенню органами державної контрольно-ревізійної служби контрольних заходів або невиконання їх законних вимог щодо усунення виявлених порушень.
За даними контрольно-ревізійного відділу у м. Чернігові впродовж 2010 року проведено 45 ревізій, якими виявлено порушень фінансово-бюджетної дисципліни на 41-му об'єкті контролю на загальну суму 17,38 млн. грн., в тому числі виявлено втрат фінансових і матеріальних ресурсів на суму 9,9 млн. грн., з яких 7,31 млн. грн. відшкодовано, та фінансових порушень, що не призвели до втрат фінансових і матеріальних ресурсів на суму 7,48 млн. грн., з яких 6,4 млн. грн. відшкодовано.
Із загальної кількості ревізій відділом проведено 23 ревізії фінансово-господарської діяльності установ і підприємств комунальної власності міста, якими виявлено порушень на загальну суму 1570,87 тис. грн., в тому числі, по операціям з ресурсами, що призвели до втрат фінансових ресурсів – 458,22 тис. грн., інші порушення фінансової дисципліни – 1017,44 тис. грн., прийняття неефективних управлінських рішень – 75,89 тис. грн.
За результатами контрольних заходів у 2010 році за порушення ведення бухгалтерського обліку на посадових осіб складено 97 протоколів та 4 протоколи – за порушення законодавства про бюджетну систему України. За 5 місяців поточного року складено відповідно 25 протоколів та 3 протоколи.
До посадових осіб у 2010 році застосовано дисциплінарні стягнення (догани), 1 людина звільнена з займаної посади, в поточному році застосовано дисциплінарні стягнення до 2 осіб.
Правоохоронним органам у 2010 році передано 5 матеріалів ревізій та 34 довідки спеціалістів, за якими порушено 9 кримінальних справ (в т.ч. 4 – за довідками спеціалістів), в поточному році передано 3 матеріали ревізій та 14 довідок спеціалістів, за якими порушена 1 кримінальна справа.
Крім того, контрольно-ревізійним відділом у м. Чернігові розглядаються листи, заяви, скарги громадян про факти порушення законодавства з фінансових питань. Звернення, де повідомляється про крадіжки, розтрати, недостачі, інші серйозні правопорушення, негайно пересилаються правоохоронним органам для прийняття рішення згідно з чинним законодавством. У відділі працює телефон довіри.
За результатами проведених ревізій в обов'язковому порядку інформується прокуратура міста, відділи і управління міської ради за підпорядкованістю, міський голова в разі необхідності прийняття управлінських рішень.
Відділ зв'язків з громадськістю міської ради