13 травня 2010 р.
Це питання обговорювалось на засіданні виконавчого комітету районної ради 11 травня 2010 року.
Конституційне право громадян на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом, та на своєчасне одержання винагороди за працю захищається чинним законодавством.
Чернігівська область протягом багатьох років має, з ряду причин, один із найнижчих показників середньої заробітної плати в Україні.
Разом з тим, в області та місті Чернігові, як і на більшості суб’єктів господарювання району, протягом 2005-2008 років спостерігалось динамічне зростання середньомісячної заробітної плати. Так, за даними статистики, у місті Чернігові середньомісячна заробітна плата зросла у 2008 році, порівняно з 2005 роком, майже у 2,2 рази. Але, загальні кризові явища в економіці призвели у 2009 році до різкого зниження темпів зростання середньомісячної заробітної плати порівняно з темпами росту індексу споживчих цін, що призвело до зниження реальної заробітної плати.
Згідно з чинним законодавством України підприємства мають право самостійно визначати форми, системи та розміри оплати праці.
На стан оплати праці здійснюють вплив ряд чинників, пов’язаних з макроекономічною ситуацією, особливостями окремих регіонів, а також суб’єктивні фактори, які діють на рівні галузей, окремих суб’єктів господарювання з урахуванням стану колективно-договірного регулювання оплати праці та додержання вимог законодавства.
Кількість діючих колективних договорів на суб’єктах господарювання району постійно зростає. Станом на 1 квітня 2010 року в районі діє 499 колективних договорів, 49,7 тис. працюючих району охоплено колдоговірними зобов’язаннями.
Під час укладення колективних договорів одним з основних питань є організація оплати праці, якій приділяється значна увага на семінарах-нарадах з представниками суб’єктів господарювання району.
Районна у місті рада, управління праці та соціального захисту населення здійснюють контрольні повноваження щодо додержання вимог законодавства, соціального захисту працюючих на підприємствах району, в тому числі з питань оплати праці.
У 2008 році відділом праці управління проведено 174 перевірки з питань оплати праці, з початку 2009 року до квітня поточного року – 175 перевірок.
Як виявили перевірки, суб’єкти господарювання, в основному, дотримувались вимоги чинного законодавства щодо мінімального рівня заробітної плати, на більшості перевірених підприємств, незважаючи на кризу, зростала середньомісячна заробітна плата в еквіваленті повної зайнятості, питома вага основної заробітної плати у загальній сумі зарплати складала близько 70 %. Разом з тим, досить поширеними виявились порушення вимог ч. 3 ст. 96 КЗпП України щодо дотримання міжпосадових співвідношень розмірів посадових окладів, не всі суб’єкти господарювання проводили індексацію заробітної плати в межах законодавчо встановленого прожиткового мінімуму, допускались порушення законодавства при оплаті за роботу у святкові дні та в надурочний час, при нарахуванні доплат за роботу в нічний час. Значна кількість суб’єктів господарювання виплачували заробітну плату один раз на місяць, порушуючи вимоги ч. 1 ст. 24 Закону України «Про оплату праці» щодо термінів виплати заробітної плати.
Гострою проблемою в соціальному плані залишається питання ліквідації заборгованості із виплати заробітної плати.
Стан заборгованості систематично розглядався на засіданнях районної комісії з питань забезпечення погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій, інших соціальних виплат та контролю за ефективним використанням бюджетних коштів.
Щотижнево проводився комплексний моніторинг стану погашення заборгованості із заробітної плати, в тому числі за галузями економіки, формами власності та щодо конкретних підприємств-боржників.
Станом на 1 квітня 2010 року заборгованість із заробітної плати мали 29 економічно-активних суб’єктів господарювання району, сума якої становила 6017,9 тис. грн.
З підприємствами - боржниками проведена робота та складені графіки з кінцевим терміном ліквідації заборгованості із заробітної плати у поточному році. Управління праці та соціального захисту населення здійснює контроль за виконанням цих графіків.
Щодо окремих підприємств-боржників проводилась спільна робота з органами державного контролю.
Загалом, у минулому році притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення законодавства про оплату праці майже 40 керівників суб’єктів господарювання району та щодо 4 керівників були порушені кримінальні справи. За І квартал поточного року прокуратурою м. Чернігова внесено приписи, протести та порушено дисциплінарні провадження щодо керівників 12 підприємств району, порушено 1 кримінальну справу, яку направлено для розгляду до суду.
Загальний стан оплати праці на підприємствах, в організаціях та установах Новозаводського району свідчить про необхідність дієвого контролю, що сприятиме поліпшенню соціальної захищеності працюючих на підприємствах району, більш повному виконанню вимог законодавства про оплату праці.
За інформацією Новозаводської районної
у м. Чернігові ради