22 жовтня 2008 р.
Про приватизацію об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Чернігова та підвищення ефективності використання комунального майна, яке перебуває в оренді, розповів голова фонду комунального майна міської ради Олександр Буцко.
З ініціативи фонду комунального майна міської ради разом з підприємствами та бюджетними установами міської ради у 2003-2004 роках вперше було проведено інвентаризацію об’єктів комунальної власності, а саме об’єктів нерухомості і формування за її результатами Переліку об’єктів комунальної власності територіальної громади м. Чернігова, який був затверджений рішенням міської ради 28.09.2004 (13 сесія 4(24) скликання). За чотири роки відбулися зміни у складі комунальної власності: зменшення - за рахунок приватизації об’єктів, збільшення – за рахунок прийняття у комунальну власність об’єктів житлового фонду та соціальної сфери.
Коригування Переліку потребує проведення інвентаризації не тільки комісіями самих комунальних підприємств та бюджетних установ, а бажано інвентаризації МБТІ, виготовлення технічного паспорта на кожний об’єкт нерухомості. Все це потребує значних коштів, але така робота повинна бути проведена, щоб мати на обліку кожну будівлю, споруду, приміщення, кожен квадратний метр комунальної власності територіальної громади м. Чернігова. Сьогодні технічна інвентаризація проводиться тільки у процесі приватизації об’єктів або передачі їх в оренду.
Як показала практика роботи, помилки, які були допущені у бухгалтерському обліку комунальних підприємств та бюджетних установ щодо обліку об’єктів - невідповідність фактичній наявності нерухомого майна, сьогодні не дозволяють одержати свідоцтва на право власності окремих об’єктів.
Незважаючи на складність і масштабність завдання впорядкування обліку об’єктів комунальної власності, доцільно створити реєстр об’єктів комунальної власності – автоматизовану систему збирання, накопичення, обліку та надання інформації про підприємства і організації комунальної форми власності та комунального майна.
Оренда є одним із найпоширеніших способів управління власністю, є напрямом, з одного боку, підвищення ефективності його використання та збереження, з іншого – поліпшення фінансового стану балансоутримувачів майна (бюджетних установ і комунальних підприємств) та забезпечення надходження коштів до міського бюджету.
Надходження від оренди комунального майна можуть істотно поповнити міську скарбницю, враховуючи, що обсяги надходжень від приватизації, починаючи з наступного року будуть мати тенденцію до значного зниження.
Станом на 01.10.2008 на балансі фонду знаходиться 104 об’єкти комунальної власності, укладено 244 договори оренди, з них 2 – договори оренди цілісних майнових комплексів, які забезпечують теплопостачання міста, що орендують ТОВ фірма «Технова» та ВАТ «Облтеплокомуненерго».
Сума надходжень за 9 місяців 2008 року від орендної плати до міського бюджету складає 7 млн. 587 тис.грн., з них 4 млн. 669 тис.грн. за цілісні майнові комплекси та 2 млн. 918 тис. грн. – за інше майно, що становить 102,1% від запланованої суми, у порівнянні з надходженнями відповідного періоду минулого року ріст надходжень до міського бюджету становить 144,3%.
Збільшення відбувалося за рахунок підвищення орендних ставок за Методикою, затвердженою рішенням міської ради від 30.07.2007. Перехід на нові орендні ставки сприяв збільшенню місячної орендної плати та надходжень до бюджету на суму близько 150 тис.грн.
Зріст розміру орендної плати привів до відмови 12 орендарів від орендованих приміщень, 2 - від частини орендованих приміщень, звернень орендарів з проханнями щодо надання пільги з орендної плати. Ці заяви розглядаються постійною комісією міської ради з питань комунальної власності та розвитку підприємництва, за пропозицією якої приймається рішення виконавчого комітету міської ради щодо надання пільги. На сьогодні надано 29 пільг з орендної плати. (-55 тис. грн. в місяць. )
З прийняттям Закону України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” право орендодавця з власної ініціативи оголошувати конкурс перетворилося на його обов’язок. З цього часу розпочався новий етап розвитку орендних відносин.
Протягом 2008 року фондом комунального майна міської ради для передавання в оренду на конкурсних засадах було запропоновано 91 об’єкт нерухомого майна (з них 36 перебуває на балансах закладів освіти, 26- охорони здоров’я, 18- культури та спорту, 11 - комунальних підприємств). За результатами проведених конкурсів укладено 84 договори оренди (відповідно: освіта - 35, охорона здоров’я - 24, культура та спорт - 17, комунальні підприємства - 8 ).
У більшості випадків по об’єктах охорони здоров’я і освіти - це окремі невеликі приміщення та погодинна оренда.
Сумарна місячна орендна плата по договорам оренди, укладеним за результатами конкурсів складає по освіті – 13696 грн., охорона здоров’я – 10405 грн., культура – 13107 грн., комунальні підприємства – 10458 грн.. Ці кошти відповідно до Методики залишаються у розпорядженні комунальних підприємств (поповнення обігових коштів) та бюджетних установ.
По фонду комунального майна на конкурсних засадах було запропоновано 13 об’єктів нерухомого майна, за результатами проведених конкурсів укладено 10 договорів оренди, по 4 об’єктах конкурси не відбулися через відсутність заяв, з переможцями 2 конкурсів договори оренди були розірвані за їх бажанням. Деякі об’єкти виставлялися на конкурс неодноразово, але так і не знайшли нового орендаря.
Основним критерієм, за яким визначається переможець конкурсу на право оренди, є найбільший запропонований учасником конкурсу розмір орендної плати з обов’язкового забезпечення виконання інших умов конкурсу. Значно збільшену орендну плату порівняно зі стартовою учасники конкурсів пропонують лише щодо привабливих об’єктів оренди, яких у комунальній власності міста майже не залишилося.
Здебільшого, (майже 96,7 % випадків ) на участь у конкурсі надходить одна заява, лише у 2 випадках претендентів на участь у конкурсі було двоє, а у одному випадку - 4, тому очікувати на суттєве збільшення розміру орендної плати не слід, до того ж сама процедура укладення договорів оренди на конкурсних засадах потребує багато часу. Виникає багато проблем процедурного характеру, які уповільнюють роботу, а іноді стримують та перешкоджають її виконанню, суттєво впливаючи на загальний результат.
Крім того, в порівнянні з не конкурсним відбором процес укладення договору шляхом проведення конкурсу достатньо тривалий. Середній термін підготовки та проведення конкурсу на право оренди становить 3-4 місяці (звернення до фонду про оголошення конкурсу, проведення інвентаризації та виготовлення технічного паспорта МБТІ, здійснення незалежної оцінки суб’єктом оціночної діяльності, рецензування звіту спеціалістом ФКМ, публікація оголошення у ЗМІ, проведення конкурсу, до того ж не завжди оперативно і вчасно можна зібрати комісію), а в результаті - укладення договору з єдиним заявником за стартовою ціною.
Отже, передавання в оренду майна на конкурсних засадах, безумовно, є прогресивним способом управління комунальним майном, що забезпечує максимальну прозорість процесу його передавання, але для досягнення економічного ефекту, як на наш погляд, конкурс доцільно проводити тільки на передачу в оренду ЦМК та окремих об’єктів нерухомості.
На особливу увагу заслуговують питання приватизації. Планові завдання з надходження коштів від приватизації комунального майна на 2008 рік становлять 31 млн. 734 тис. 800 грн.
За 9 місяців 2008 року приватизовано шляхом викупу 15 об’єктів, що складає 62,5% від загальної кількості об'єктів які підлягають приватизації у 2008 році, забезпечено надходження коштів від приватизації у сумі 20 млн. 107 тис. грн, що становить 63,36 % від річного завдання (до Державного бюджету ПДВ – 4 019,61 тис. грн.), це майже на рівні відповідного періоду 2007 року - 21 809,46 тис.грн.(до Державного бюджету – 4 361,87 тис. грн.).
Усереднена вартість проданих об'єктів у 2008 році склала 6,8 тис.грн. за 1 кв.м., що на 2,6 тис.грн вище, ніж у минулому році, але усереднений ціновий показник продажу 1 кв. м. об’єктів не відображає дійсної цінової картини, так як вартість об’єктів напряму залежить від різних факторів.
У 2008 році для приватизації шляхом продажу на аукціоні було затверджено один об'єкт. З метою залучення до участі в аукціонах потенційних покупців та створення конкурентного середовища, що у кінцевому результаті дозволяло б отримати до бюджету міста ще більше коштів, фондом комунального майна проводилась широка рекламна компанія пропонованих до продажу об'єктів у ЗМІ міста та області. Було оголошено 3 аукціони, але 2 із них так і не відбулися у зв'язку з відсутністю заяв від покупців, незважаючи на те, що вдруге об'єкт пропонувався до продажу на аукціоні із зниженням початкової вартості на 10%.
На сьогодні залишається не достатньо врегульованою дія норм Порядку щодо продажу об'єктів незавершеного будівництва разом із земельною ділянкою (не врегульовано питання видачі ліцензій на проведення земельних аукціонів, не затверджені ліцензійні умови на основі яких зацікавлена особа мала б право проводити аукціон, не визначений орган уповноважений видавати ліцензії). Якщо об'єкти групи А (малої приватизації), можуть бути запропоновані до приватизації без земельної ділянки, на якій розташовані, то продаж об'єктів групи Д (об'єкти незавершеного будівництва) без земельної ділянки не передбачається. Це не дає змогу сьогодні продати на аукціоні об'єкт незавершеного будівництва по вул. Доценка.
В умовах існуючої нестабільності в країні і зокрема у фінансово-банківській системі, зокрема неможливість отримання кредитів, значно стримується укладання договорів куплі-продажу по вже підготовлених до продажу об’єктів, що негативно вплине на процес приватизації в цілому.
За інформацією Фонду комунального
майна міської ради