Незалежно від стану здоров'я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, кожна дитина має право на повноцінне життя, освіту з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
З метою забезпечення рівного доступу до освіти дітей з особливими потребами, їх ранньої соціальної адаптації, найбільш повного розкриття потенціалу дітей та створення умов для здійснення індивідуального та диференційованого підходу у закладах дошкільної та загальної середньої освіти міста Чернігова функціонує мережа спеціальних закладів та спеціальних груп:
- Чернігівський дошкільний навчальний заклад № 23 для дітей з вадами зору;
- 5 спеціальних груп для дітей з вадами зору в закладах дошкільної освіти № 37, № 43, № 74;
- 42 спеціальні групи для дітей з вадами мовлення у закладах дошкільної освіти;
- 2 спеціальні групи для дітей з вадами опорно-рухового апарату в закладі дошкільної освіти № 60;
- 11 спеціальних груп для дітей з тимчасовою затримкою психічного розвитку;
- 1 спеціальна група для дітей з розладами аутичного спектру в закладі дошкільної освіти № 52;
- 4 інклюзивні групи в ДНЗ №32, №37, №52;
- 15 спеціальних класів для навчання дітей з особливими освітніми потребами на базі закладів загальної середньої освіти №5, 24, 30, 33;
- навчально-реабілітаційний центр №1 (для дітей з вадами слуху);
- навчально-реабілітаційний центр №2 (для дітей з вадами інтелектуального розвитку).
У місті організовано інклюзивне навчання у закладах загальної середньої освіти № 5, 10, 14, 18, 23, 24, 27, 30, 33 (24 інклюзивні класи).
З метою попередження та виправлення вад усного та писемного мовлення молодших школярів також у місті функціонує логопедичний пункт.
Для вчителів-дефектологів, вчителів класів з інклюзивною формою навчання, асистентів вчителів школи організовано школу інклюзивної освіти «Співтворчість», що сприяє забезпеченню ефективності організації інклюзивного навчання. Створено клуб для батьків дітей з особливими освітніми потребами «Крок в майбутнє».
Рішенням Чернігівської міської ради від 17.08.2017 року №22/VII-18 «Про створення комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр №1» Чернігівської міської ради» було створено комунальну установу «Інклюзивно-ресурсний центр №1» Чернігівської міської ради.
Інклюзивно-ресурсний центр є установою, яка створена з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, у тому числі у професійно-технічних навчальних закладах, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини з особливими освітніми потребами, надання їм психолого-педагогічної допомоги та забезпечення системного кваліфікованого супроводження.
Створення та діяльність таких Центрів у м. Чернігові сприятиме забезпеченню дітей з особливими освітніми потребами необхідної психолого-педагогічної підтримки,з урахуванням їх індивідуальних потреб, а також має стати ефективним засобом забезпечення прав таких осіб на освіту, сприяння розвитку їх особистості, поліпшення стану їх здоров'я та якості життя, підвищення рівня участі у житті громади.
Завдання:
1. Створення умов для забезпечення прав і можливостей дітей з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
2. Удосконалення мережі спеціальних та інклюзивних класів (груп) в закладах дошкільної та загальної середньої освіти відповідно до потреб мешканців міста Чернігова, з урахуванням реєстру осіб з особливими освітніми потребами.
3. Забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, шляхом створення інклюзивно-ресурсних центрів.
4. Розширення мережі логопедичних пунктів міста.
5. Реалізація ідей універсального дизайну та розумного пристосування у сфері освіти, шляхом обладнання у закладах освіти пандусів, сходів та спеціальних туалетних кімнат.
6. Систематизація діагностико-корекційної та консультативної допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
7. Забезпечення підвищення кваліфікації вчителів, вихователів, асистентів вчителів та вихователів, які працюють в інклюзивних та спеціальних класах (групах).
Очікувані результати:
Реалізація та поширення моделі інклюзивного та спеціального навчання дітей у закладах дошкільної, загальної середньої і позашкільної освіти міста Чернігова.