Офіційний веб-портал
Чернігівської міської ради

Сайт працює у тестовому режимі. Попередня версія сайту
Знайти
19 червня 2019 р.

Програма поліпшення екологічного стану міста Чернігова на 2016 - 2017 роки

Програма поліпшення екологічного стану міста Чернігова  на 2016 -  2017 роки


ВСТУП

Соціально-економічний розвиток міста Чернігова останнім часом характеризується деякими позитивними тенденціями змін у стані навколишнього природного середовища. Щорічне збільшення вкладених коштів у вирішення екологічних проблем, що накопичувалися роками, дали можливість зменшити гостроту деяких з них.

У місті закінчилась дія Програми поліпшення екологічного стану міста Чернігова на 2011 - 2015 роки, затвердженої рішенням Чернігівської міської ради п’ятої сесії шостого скликання від 31 січня 2011 року. За 2011 – 2015 роки профінансовано природоохоронних заходів на суму 32 мільйона  гривень. За даною програмою виконані наступні заходи, а саме:  проведено розчищення русла річки Стрижень на окремих ділянках, проводилось очищення водного дзеркала річки, розроблена схема санітарного прибирання міста Чернігова, влаштована вагова та дезбар’єр на полігоні твердих побутових відходів, проводилось придбання техніки для поводження з твердими побутовими відходами, проведено роботи по будівництву напірного каналізаційного трубопроводу по намивній території “Лісковиця від гідрокар′єру  до вул.Ушинського,  проводилось озеленення міста Чернігова, виготовлялись та встановлювались охоронні знаки на об’єктах природно-заповідного фонду м.Чернігова, здійснювався моніторинг за станом поверхневих та підземних вод у районі ставків накопичувачів рідких промислових відходів та сміттєзвалища м. Чернігова та аналіз стану забруднення атмосферного повітря м. Чернігова пересувними джерелами (автотранспортом) та інші.

Програма поліпшення екологічного стану міста Чернігова виступає практичним інструментом реалізації стратегічних завдань у сфері екологічної безпеки. В умовах об’єктивно діючих соціальних та економічних обмежень формування Програми пов’язане з необхідністю вибору пріоритетних завдань до 2018 року на основі системи критеріїв, що базуються на всебічній оцінці реальної ситуації.

                             


ВИЗНАЧЕННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ, НА РОЗВ’ЯЗАННЯ ЯКИХ СПРЯМОВАНА ПРОГРАМА 

Дуже гострою проблемою в місті є утилізація побутових відходів, обсяг утворення яких щороку зростає. Сміттєпереробні та сміттєспалювальні заводи на території міста відсутні. Усі утворені побутові відходи видаляються на полігон твердих побутових відходів (район Масани).

На сьогодні паспортизовано 2 місця видалення відходів - це полігон твердих побутових відходів та ставки-накопичувачі рідких токсичних промислових відходів.

Враховуючи природні та економічні фактори, основну складову в загальній масі відходів, що утворюються в місті, займають побутові відходи,  обсяг яких становить біля 123 тис. тонн на рік.

У місті Чернігові захоронення рідких промислових токсичних відходів проводилось у ставках-накопичувачах, які почали будуватись на початку 60-х років минулого століття. На даний час у ставках-накопичувачах знаходиться близько 130 тис. м3 токсичних відходів. Санітарно-захисна зона об’єкту (3000 метрів) - не витримана. Ставки-накопичувачі негативно впливають на всі компоненти навколишнього природного середовища: спостерігається розширення ореолу забруднення ґрунтових вод, забруднення атмосферного повітря продуктами випаровування, забруднення ґрунтів прилеглих територій важкими металами. На даний час відходи в ставках-накопичувачах не розміщуються, але негативний вплив на довкілля залишається.

Проблемними питаннями в галузі охорони, використання та відтворення водних ресурсів у м. Чернігові є невирішені питання щодо очистки дощових вод на території м. Чернігова, що призводить до замулення річок та водойм  міста.

Для вирішення проблеми, яка склалася навколо очистки дощових вод , необхідно виконати роботи з реконструкції існуючих очисних споруд дощової каналізації. Вказані роботи потребують значних капітальних вкладень та часу на їх виконання.

Вагомою екологічною проблемою міста є порушення гідрологічного та гідрохімічного режиму малих річок (Стрижень). Одним з центральних чинників антропогенного впливу на річку є надходження до неї неочищеного поверхневого стоку з території міста, що призводить до замулювання русла, забруднення води, порушення гідрологічного режиму та технічного стану річки.

Також нагальною проблемою очисних споруд у м. Чернігові, які приймають комунально-побутові стічні води, є використання населенням фосфатовмісних миючих засобів, що в свою чергу приводить до високих показників по вмісту фосфатів на вході до очисних споруд. Існуючі технологічні регламенти роботи очисних споруд на сьогоднішній день не можуть забезпечити ефективну очистку зворотних вод і як наслідок фіксується скид недостатньо очищених стічних вод до поверхневих водних об’єктів (р. Білоус) з перевищенням граничнодопустимих показників по вмісту фосфатів.

Надмірне накопичення фосфатів викликає процеси аномального розвитку синьо-зелених водоростей і призводить до «цвітіння» водойм. Одним з найбільших забруднювачів водних об’єктів недостатньо очищеними стічними водами в Чернігові є КП «Чернігівводоканал». Заходи, які передбачені у додатку даної програми за рахунок коштів підприємства,  дозволять знизити показники по вмісту фосфатів нижче ГДС.

До екологічних проблем відноситься забруднення атмосферного повітря міста викидами забруднюючих речовин від промислових підприємств та автотранспорту.

Найбільшим забруднювачем атмосферного повітря в місті залишається КЕП "Чернігівська ТЕЦ", викиди якої складають близько 90% від загальних викидів по місту.

Таким чином, у місті необхідно вживати заходи, спрямовані на мінімізацію негативного впливу на атмосферне повітря, а саме:

- широко впроваджувати пилогазоочисне обладнання;

- перейти на екологічні види палива;

- впроваджувати технологічні процеси із зменшеним впливом на компоненти оточуючого середовища.

Згідно з Указом Президента України від 23 травня 2005 року № 838/2005 "Про заходи щодо подальшого розвитку природно-заповідної справи в  Україні" розвиток природно-заповідної справи на основі системного врахування природоохоронних, економічних, соціальних та інших інтересів суспільства, а також міжнародних зобов’язань держави, визнано одним із найважливіших пріоритетів довгострокової державної політики України.

Не вирішеною та найбільш складною проблемою у сфері заповідання природних територій на сьогодні залишається проблема встановлення меж у натурі (на місцевості) територій та об’єктів природно-заповідного фонду міста.

На території міста нараховується 22 об’єкти природно-заповідного фонду загальною площею 340,58 гектарів.

Виконання заходів з організації системи моніторингу довкілля міста необхідно для:

– ефективного реагування на подальші негативні зміни, які спостерігаються векологічному стані міста;

– узагальнення даних екологічного стану, які накопичуються різними організаціями - суб’єктами моніторингу довкілля, з метою надання відповідної інформації місцевим органам державної влади для забезпечення інформаційно-аналітичної підтримки рішень, що приймаються;

– забезпечення всебічного інформування населення про стан довкілля у місті.

Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради залучає громадські організації, спеціалістів до участі в прийнятті рішень з екологічних питань задля інформування громадськості про стан довкілля, рішення і дії органів виконавчої влади, спрямованих на покращання навколишнього природного середовища.

Анонси та оголошення

Онлайн трансляції
Бюджет участі
Місто легенд
Створення ОСББ
Чернігів, купуй рідне!