Офіційний веб-портал
Чернігівської міської ради

Сайт працює у тестовому режимі. Попередня версія сайту
Знайти
13 лютого 2018 р.

Завдання найближчої перспективи - оновлення тролейбусного парку в Чернігові


Фото № 1

У минулому році кількість перевезених у чернігівських тролейбусах пасажирів зросла майже на 9 мільйонів і склала загалом 46 800 осіб, з них 2,417 млн пасажирів - платних. На думку начальника КП "ЧТУ"Дмитра Лавренюка, цьому сприяли такі фактори, як відкриття наприкінці грудня 2016 року нового маршруту № 11, а у травні 2017 — об’єднання 2-го та  9-го, а також оптимізація маршрутів конкуруючих автобусів у січні 2017 року. Виручка від оплати за проїзд також зросла на 8,133  мільйонів гривень (більше 7 %).

Кількість пасажирів, перевезених автобусами тролейбусного управління, навпаки зменшилась. Це пов’язано зі зменшенням випуску автобусів на лінію. Про це Дмитро Лавренюк інформував сьогодні на розширеній міській нараді.

Він повідомив, що вперше за багато років комунальне підприємство ЧТУ закінчило рік з прибутком. На це вплинули відразу декілька факторів, серед яких збільшення кількості платних пасажирів, тарифу та компенсації за перевезених пільговиків.

Підприємство обслуговує 10 тролейбусних та 2 автобусні маршрути. На балансі знаходиться 95 одиниць пасажирських тролейбусів, 4 службових, 22 автобуси, та 28 одиниць спецтехніки.


Основна діяльність комунального підприємства — перевезення пасажирів. Крім того, ЧТУ виконує роботи з обслуговування рухомого складу, контактно-кабельних мереж та тягових підстанції. Серед додаткових послуг: стоянка та розміщення реклами на тролейбусах і опорах контактної мережі.

Обсяги наданих послуг: 

Показники

2016 р.

2017 р.

Δ      

кількість перевезених пасажирів,  тролейбус, тис. чол.

38 084,5

46 800,6

+8 716,1

в т.ч. платних

11 266,6

13 684,4

+2 417,8

в т.ч. безоплатних

26 817,9

33 116,2

+6 298,3

кількість перевезених пасажирів, автобус,  тис. чол.

 

2 173,3

1 576,5

-596,8

в т.ч. платних

1 556,4

1 240,1

-316,3

в т.ч. безоплатних

616,9

336,4

-280,5

Середній вихід машин на лінію за добу, машин

67

67

0

Тролейбуси

55

58

+3

Автобуси

12

9

-3

Транспортна робота (пробіг), тис. км

4 694

4 601

-93

Тролейбуси

3 730

3 973

243

Автобуси

964

628

-336

Зібрано виручки за реалізацію разових талонів та місячних проїзних , ВСЬОГО (тис. грн.), в т.ч.

26 100,7

34 234,0

+8 133,3

Тролейбус

20 860,0

29 500,9

+8 640,9

Автобус

5 240,7

4 733,1

-507,6

 

За підсумками 2017 року середньооблікова чисельність працівників на підприємстві складала 541 особу. У порівнянні з 2016 роком кількість робітників скоротилася на 59 осіб. Найбільш суттєвий відтік кадрів серед водіїв - 24 людини.

Стосовно собівартості проїзду, то найбільше зросли витрати на електроенергію та оплату праці. Це пов’язано з ростом тарифів та збільшенням розміру мінімальної заробітної плати.


Структура доходу  по видах діяльності  наступна: 

 

2016 р.

(тис. грн)

2017 р.

(тис. грн)

відхилення

     

Чистий дохід (виручка)

49 914

87 691

+37 777

Тролейбус

20 860

29 565

+8 705

Автобус

5 241

4 734

-507

Компенсація місцевого бюджету за пільгові перевезення

15 813

50 392

+34 579

Грошова підтримка

8 000

3 000

-5000

Інші операційні доходи

5 210

2 438

-2 772

реклама, оренда

410

417

+7

Автостоянка

273

304

+31

реалізація товарів, робіт, послуг

810

775

-35

матеріали від списання основних засобів

745

545

-200

відшкодування збитків

15

172

+157

Інше

2 957

225

-2 732

 

Капітальні інвестиції 

 

2016 рік

2017 рік

Відхилення

Всього капітальних інвестицій, тис. грн:

42 203

30096

-12 107

Придбання тролейбусів

38 940

19 745

-19 195

Капітальний ремонт рухомого складу

1 182

2594

1 412

Оновлення контактної мережі

2 081

7 757

-5 676

 

Досягнення:

Нова техніка

У першому півріччі 2017 року підприємством був проведений тендер на закупівлю 5 нових тролейбусів. Переможцем торгів став ПрАТ "ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АВТОЗАВОД". Загальна сума закупівлі 19,7 млн грн. У листопаді-грудні комунальне підприємство отримало від постачальника усі 5 одиниць рухомого складу, які вже обслуговують маршрути міста.

Нові тролейбуси та перегляд кількості одиниць техніки на кожному з маршрутів дали можливість втримати середній випуск на лінію - 58 тролейбусів, при тому, що стара техніка виходить з ладу щодня.

Крім того, за звітний період, власними силами підприємства було виконано 8  поглиблених поточних та 20 поточних ремонтів рухомого складу.

Новий маршрут

У червні 2017 року в мережі тролейбусних маршрутів організовано новий маршрут – № 9, який об’єднав існуючий тролейбусний маршрути № 2 та закритий № 9. Ця ініціатива дала можливість містянам скористатись прямим маршрутом громадського транспорту, щоб дістатись до таких районів, як Красний міст, Центральний парк, міський пляж та Стадіон ім. Гагаріна.

 Впровадження системи GPS-моніторингу

Протягом першого півріччя 2017 року Чернігівське тролейбусне управління повністю обладнало рухомий склад GPS-трекерами. На даний час мешканці міста користуються перевагами даної системи. Підприємство отримало дієвий метод контролю за виконанням графіків.

Закупівлі

Протягом 2017 року із використанням системи електронних торгів «ProZorro» підприємством проведено закупівель на загальну суму 45,5 млн грн. Здійснення закупівель через «ProZorro» дозволило досягти економії у 5,5 млн грн, в т. ч. на закупівлі рухомого складу економія склала 3,25 млн грн.

 Сучасні обладнання та інструмент

Протягом 2017 року підприємством придбано більше 100 найменувань ручного та електроінструменту на загальну суму більше 50 тис. грн, зкорема: електрогенератори, зварювальні апарати, компресори та електричні гайковерти для шиномонтажу. Адже в минулі роки ремонтувати тролейбуси було фактично нічим. Мали місце випадки, коли працівники купували необхідний для роботи інструмент за власні кошти. Також торік підприємство відновило 2 верстати. 

 Ремонт енергогосподарства

Аби забезпечити безперервне енергоживлення тягових підстанцій, підприємство придбало 4,8 км. кабелю на суму 1,2 млн грн для заміни високовольтних ліній напругою 10 кілоВольт. Вже виконуються роботи на трьох підстанціях із заміни масляних вимикачів на сучасні вакуумні. Крім того, закупили 10 бетонних опор, 5 км контактного дроту та арматуру контактної мережі. Було замінено 2,5 км контактної мережі на пр. Миру та вул. Любецькій.

У кінці 2017 році вперше за багато років поспіль було проведено тендерну закупівлю 40 стрілочних вузлів на суму 3,94 млн грн для їх планової заміни.

 Ремонт будівель

Більшість будівель тролейбусного управління - ровесники відкриття тролейбусного руху, тобто побудовані ще у 60-х роках і перебувають у незадовільному технічному стані.

Відновлення цехів розпочали в першу чергу з ремонту покрівель:відремонтовано 4.4 тис м² на загальну суму майже 1.7 млн грн. Для покращення умов праці для робітників підприємства торік також здійснений ремонт побутових приміщень та кімнат відпочинку для персоналу у будівлі головного корпусу: придбані меблі, холодильники, мікрохвильові печі та чайники.


Проблеми:


Серед ключових проблем, які критично позначаються на можливостях стабільного розвитку підприємства та якісного надання послуг - стан та кількість рухомого складу, кадровий дефіцит, дублювання маршрутів.

Стан та кількість рухомого складу

Переважна більшість тролейбусів управління - застарілі, 78 тролейбусів мають понаднормовий термін експлуатації.  Середній вік одного тролейбуса становить 18,76 років, хоч технічна норма - не більше 12-тироків. Така ситуація негативно позначається як на якості послуг, так і  на загальній популярності електротранспорту серед містян.  Наприклад: на маршруті № 5 при випуску старих машин денна виручка в середньому складає 900 грн, при випуску нових - 1200 грн, або на 30 % вище. 

 Кадровий дефіцит

Підприємство гостро відчуває дефіцит професійних кадрів. Не вистачає робітників усіх спеціальностей: слюсарів, електриків, зварювальників. Зокрема, зараз на підприємстві 20 тролейбусів з електронною системою керування і при цьому немає жодного інженера-електроніка.

Складна ситуація і з головною спеціальністю на підприємстві: водіями. Відтік водіїв не може зупинити заробітна плата навіть у 10 тис. грн, й, за словами керівника підприємства, вони їдуть на заробітки за кордон. Тільки за останній місяць з підприємства звільнилися двоє водіїв — молода бригада одного тролейбуса відправилася на заробітки до Чехії.

Ще одна з проблем — це те, що значна кількість працюючих — пенсіонери. Найбільше — 63 % - у службі ремонту. 

За нормативними розрахунками за нинішнього середнього випуску у 58 машин на маршрут необхідно мати 150 водіїв, а оптимальна кількість - 180, при тому що зараз — всього 131 водій.  

У разі успішної реалізації проекту ЄІБ “Міський громадський транспорт і придбання 40 нових тролейбусів", мінімальна потреба у кількості водіїв становитиме 195 осіб, а оптимальна - 240.  

 Дублювання маршрутів

Перешкодою в збільшенні кількості платних пасажирів у електротранспорті є дублювання маршрутів автобусами. Зокрема, тролейбусний маршрут № 3 значною мірою, більше половини траси, дублюють одразу 5 автобусних маршрутів. А значну частину маршруту № 7, «Лікарня № 2» — «Хімволокно», повторюють аж 6 автобусних маршрутів. Найбільше — на 79 %, 160-й — це взагалі маршрут обласного підпорядкування.

Енергослужба

106,7 кілометрів — така загальна протяжність контактної мережі у Чернігові. Із них 40 км знаходиться в аварійному стані та потребують заміни. Також із 2 594 опор в цілях безпеки вже потрібно замінити майже 100.  

Незадовільний стан будівель підприємства

Попри проведені торік капітальні ремонти дахів, зовнішній та внутрішній стан більшості виробничих будівель підприємства залишається незадовільним. Загалом ремонтів потребують - вагонний павільйон, мийка та інші приміщення.

Оплата через QR-код

У березні 2017 року ЧТУ спільно з ПриватБанком запустили оплату проїзду через QR-код. Попри сподівання, пасажири не охоче користуються даною системою і наразі виручка по QR-коду становить 0,2% загальної денної виручки.

 

 

Порівняння з іншими підприємствами і рейтинг по країні:

 


Порівняльний аналіз з містами України з приблизно однаковою кількістю населення станом на 01 жовтня 2017 р. за даними Корпорації підприємств міського електротранспорту України.

 

За результатами щорічного рейтингу ефективності фінансово-експлуатаційної діяльності підприємств електротранспорту, що формується корпорацією Укрелектротранс, КП «Чернігівське тролейбусне управління» ділить перше місце з КП«Полтаваелектроавтотранс». Чернігів має гарні показники покриття витрат на 1 км пробігу від реалізації квитків у тролейбусах, а саме 40.3 % та рівень рентабельності роботи підприємства.

 

Плани та перспективи


У 2017 році Чернігівське тролейбусне управління міської ради підготували документи для подачі заявки щодо реалізації проекту «Підвищення ефективності громадського електротранспорту в м. Чернігові». Проект пройшов відбір фахівцями Європейського інвестиційного банку.

Він передбачає оновлення рухомого складу комунального підприємства шляхом закупівлі нових тролейбусів у кількості 40 одиниць на суму 6 млн євро за кредитні кошти Європейського інвестиційного банку.Начальник ЧТУ повідомив, що наразі виконані всі умови й чекають на рішення ЄІБ. Робоча група Європейського банку планує приїзд до Чернігова на початку березня. 

Валідація (електронний квиток)

Торік у грудні відбувся конкурс на визначення компанії оператора системи автоматизованої оплати проїзду. Переможцем стала ТОВ «Чернігівська транспортна компанія». За планами впровадження системи дозволить підрахувати пасажиропотоки, вилучити готівку, зробити оплату максимально зручною для пасажирів, а в майбутньому реалізувати єдину інфраструктуру оплати проїзду для усього міста.

У ЧТУ вже є 10 валідаторів і наразі почалося навчання кондукторів. За словами Дмитра Лавренюка, впровадження цієї системи потребує 2 місяці. Він повідомив, що після введення цієї системи у Тернополі, де вже працюють і стаціонарні валідатори, виручка від перевезень зросла на 30 %. 

Чернігівський міський голова Владислав Атрошенко зауважив, що цю систему потрібно впроваджувати у всьому громадському транспорті міста. За його словами, стан транспортних перевезень у Чернігові відстає у порівнянні з іншими містами країни, про що свідчать дані опитувань серед населення.

Найближчі завдання

Владислав Атрошенко окреслив найближчі завдання розвитку громадського транспорту в Чернігові:  

 -     Якомога швидше оновити тролейбусний парк. 

       У нових тролейбусів виручка більша вже зараз на 30 %, а також менше витрати на електроносії і на ремонтні роботи. Це дозволить за 5-7 років відпрацювати кредитні кошти на нові тролейбуси. 

-      Одна із задач також – оновити дорожнє покриття на головних магістралях міста.

-      Наступний крок – докупити 5-7 десятків власних автобусів і після цього ставити більш жорсткі вимоги до приватних перевізників стосовно стану автомобільного парку на внутрішніх перевезеннях.  

       Сподіваюся, що  пройти цей шлях нам вдасться за 3-4 роки, якщо дозволять можливості міського бюджету, - сказав міський голова. 




Прес -служба Чернігівської міської ради 

Анонси та оголошення

Онлайн трансляції
Бюджет участі
Місто легенд
Створення ОСББ
Чернігів, купуй рідне!